نقشه وردپرس sitemap
نوشته شده توسط : عباسی


وبمستران رشته‌ای و مدیران تارنما‌های گوناگون مدام در‌پی ارتقا بازدید وبسایت و در غایت فروش خویش بوده‌اند. سئو سايت  در‌حالتی که وب سایت ما در درون گوگل نباشد، سهم متعددی از بازدیدکنندگان و خریداران را از دست خوا هیم بخشید. برای اینکه بتوانیم تارنما خویش را بهتر به گوگل بشناسانیم، بهتر میباشد از نقشه وردپرس sitemap یا این که XML Sitemap به کارگیری کنیم. در‌این یادگرفتن وردپرس یار ما باشید تا طریق ساخت و ساز پوشه XML برای وردپرس را به شما فراگیری دهیم.

XML چه می باشد؟
XML مخفف عبارت Extensible Markup Language میباشد که همچون گویش HTML، یک لهجه علامت گذاری محسوب میشود. نقشه تارنما XML در واقع یک فولدر متنی دربردارنده مجموع نشانی‌های مو جود در وبسایت شماست. همینطور نقشه وردپرس sitemap می تواند داده ها متای هر نشانی از وبسایت مانند آخری بروزرسانی، معیار اهمیت و شیوه رابطه آن با صفحه های دیگر را نیز مشتمل بر خواهد شد.
وجود نقشه تارنما، موتورهای کاوش مانند گوگل را پند می‌نماید تا صفحه های تارنما شمارا به طور بهتر شناسایی کرده و همینطور از تولید صفحه ها تازه و تغییرات در صفحه ها دیرین با خبر شوند.

نقشه وردپرس sitemap
حتما دست‌کم دریافت کردن نقشه‌های وبسایت، موجب چشم نشدن مطالب تارنما می گردد. Sitemap، همان گونه که از نامش پیداست، تنها یک نقشه از وب سایت شما ساخت‌و‌ساز می‌نماید؛ یعنی در یک شیت فقط نوشته‌ها و کاغذ‌های وبسایت شما، نصیب‌های آن، پیوندهای در بین آن ها، برچسب ها و غیره را نشان میدهد. نقشه وردپرس sitemap منجر میشود تارنما شما به گذر زمان بی آلایش‌خیس گردیده و یک نقشه‌وبسایت آپدیت گردیده در وب سایت برای شما، یوزرها و موتورهای کاوش ساخت می‌نماید.

تفاوت sitemap.xml با robots.txt
شاید تا به درحال حاضر اندیشه می کردید این دو پوشه، کوشش یکسانی دارا هستند. البته می بایست دقت داشته باشید که فولدر robots.txt خلق و کارایی ربات ها و خزنده های موتورهای جست و جو را در اختیار گرفتن می نماید تا به آنان نشان دهد کدام یک از صفحه ها وبسایت شما‌را دنبال نکنند. البته همت پوشه sitemap.xml به طور کامل عکس فولدر robots.txt میباشد. در پوشه sitemap.xml شما به موتور های جست و جو مثل گوگل به نوعی نشان می دهید که کدام یک از مطالب وب سایت شما‌را گزینه اعتنا قرار دهند یا این که به اصطلاح ایندکس نمایند. این فعالیت منجر میشود seo تارنما شما در سکو خیلی بهتری قرار بگیرد و اشخاص بیشتری از روش موتورهای جست و جو وارد تارنما وردپرسی شما شوند.

یادگرفتن ساخت و ساز نقشه‌تارنما در وردپرس با Google XML Sitemaps


پلاگین Google XML Sitemaps یک کدام از دوستداشتنی‌ترین پلاگین‌های وردپرس برای تولید نقشه وردپرس sitemap میباشد که بالای ۲ میلیون دانلود داشته و امتیاز ۵ از ۵ کسب نموده است. از مزایای این پلاگین می‌قدرت به ایمن بودن آن اشاره نمود.

برای ایجاد نقشه تارنما، پلاگین Google XML Sitemaps را نصب و فعال فرمائید. پس از راه اندازی، زیرمنویی با اسم XML Sitemap به سربرگ پیکربندی وردپرس شما اضافه میشود .

 

بعد از کلیک بر روی XML – Sitemap وارد قسمت پیکربندی و ساخت و ساز نقشه وب سایت میشوید. در ورقه گشوده گردیده همگی پیکربندی پلاگین را مشاهده خواهید کرد که به چک هرکدام میپردازیم.

Basic options


Notify Google about updates of your site: در صورتیکه این مورد را تیک بزنید هر تغییراتی که در وب سایت شکل گیرد، گوگل از آن آگاه میگردد. پیشنهاد می شود این آیتم را قطعا تیک بزنید.
Notify Bing (formerly MSN Live Search) about updates of your site: در شرایطی که این مورد را تیک بزنید هر تغییراتی که در وبسایت شکل گیرد، موتورجستجوی بینگ از آن آگاه می گردد. توصیه میشود این آیتم را هم تیک بزنید.
Add sitemap URL to the virtual robots.txt file: با تیک زدن این آیتم، نشانی نقشه وب سایت شما در فولدر robots.txt که به وسیله خویش وردپرس ایجاد شده است، قرار میگیرد.
Try to increase the memory limit to: میتوانید حجمی معین برای فولدر sitemap.xml انتخاب نمایید تا از آن مقدار وسعت، فضای بیشتری را اشغال نکند که بهتر میباشد این فیلد را خالی بگذارید.

Try to increase the execution time limit to: میتوانید حداکثر وقتی که فولدر نقشه تارنما شما قادر است بار گذاری گردد را به ثانیه وارد فرمائید.

Try to automatically compress the sitemap if the requesting client supports it: این آیتم پوشه sitemap.xml را فشرده می نماید تا فضای کمتری را اشغال نماید. در حالتی‌که که با خطایی مواجه شدید، تیک این آیتم را بردارید.

استعمال از آیکون های SVG با WP SVG icons + یادگرفتن ویدیویی
Allow anonymous statistics: با تیک زدن این آیتم، یک‌سری آمار و ارقام برای تولیدکننده پلاگین ارسال میشود که منجر می‌شود گسترش دهندگان این پلاگین، ورژن های جامع تر و بی نقصی را ارائه دهند.

Additional Pages


این پیکربندی بیشتر برای عده ای کاربردی میباشد که وبسایت آنان در ذیل دامنه جای‌دارد؛ درصورتی که شما صرفا از وردپرس برای اجرای وب سایت خویش استعمال می کنید، بدین پیکربندی نیازی ندارید. درین قسمت میتوانید نشانی صفحاتی که وابسته به وردپرس نیستند را وارد فرمایید. برای مثال در حالتی که شما از وردپرس صرفا برای قسمت بلاگ وب سایت خویش استعمال میکنید، احتمالا نشانی آن به طور domain.com/blog خواهد بود؛ اکنون برای اینکه شیت مهم تارنما خویش را نیز در‌این پوشه قرار دهید، نشانی آن که مثلا domain.com میباشد را در‌این نصیب وارد نمایید. کافی میباشد روی Add new page کلیک نمایید و نشانی و داده ها برگه را وارد فرمایید. زمانی روی Add new page کلیک میکنید، بخشی همچون عکس پایین برای شما اکران داده شود:

 

URL to the page: نشانی برگه‌ای را که می خواهید در فولدر sitemap.xml قرار بگیرد را درین نصیب وارد نمائید.

Priority: ترازو اهمیت برگه را وارد فرمائید. طبیعتا ورقه ای مثل کاغذ اساسی وب سایت، بیشترین ترازو اهمیت را دارااست.

Change Frequency: انتخاب فرمایید هر یکسری وقت یکبار محتویات ورقه متبوع تغییر تحول خواهد کرد.

Last Changed: میتوانید تاریخ پایانی تغییر و تحول این ورقه را وارد فرمائید. اما این مورد از روی میل میباشد.

Post Priority


درین قسمت شیوه مرتبه بندی اهمیت صفحه ها وب سایت به وسیله پلاگین را گزینش میکنید که مورد‌های آن به شرح تحت میباشد:

Do not use automatic priority calculation: با گزینش این مورد حق تقدم‌بندی اتوماتیک غیرفعال می گردد و قیمت تمامی نوشته‌ها را یکسان می داند.
Comment Count: با تعیین این آیتم حق تقدم و بها نوشته‌ها را طبق تعداد کامنت در نقشه تهیه می‌نماید.
Comment Average:‌ با تعیین این مورد میتوانید بها و حق تقدم هر‌ نوشته را طبق معدل کامنت‌ها تهیه و تنظیم نمائید.

سفارش میگردد از گزینهDo not use automatic priority calculation به کار گیری نمائید .

Sitemap Content


درین قسمت از پیکربندی، شما گزینش میکنید کدام نصیب‌های وبسایت در نقشه تارنما وردپرس قرار گیرد.

پیکربندی قسمت Excluded Items


Excluded categories: درین نصیب شما میتوانید گزینش فرمایید که کدام یک از دسته‌های شما در نقشه و گوگل ایندکس نشود.
Exclude posts: در‌این نصیب هم نوشته‌هایی که قصد ندارید در نقشه و گوگل ایندکس گردد را وارد فرمایید. برای این عمل کافی میباشد ID نوشته مربوطه را در‌این بخش بنویسید و هر ID را با به کارگیری از یک ویرگول از سایر ID ها غیر وابسته فرمائید. در صورتی‌که طرز یافت کردن ID نوشته ها را نمی دانید، به “یادگرفتن جستن ID شیت ها و نوشته ها در وردپرس” رجوع نمایید.

Change Frequencies


درین نصیب برهه زمانی بروزرسانی هر مورد از قسمت‌های تارنما را معلوم نمائید. ولی این مقادیر دستوری نیستند و ممکن میباشد شما مسافت هنگامی بروزرسانی برگه مهم وبسایت خویش را روزمره گزینش کرده باشید ولی روزی خزنده های گوگل هر ساعت برگه مهم وبسایت را چک نمایند. با استعمال از این نصیب، فعالیت را مقداری برای خزنده ها شل خیس می‌کنید.

Priorities


در‌این نصیب می توانید نصیب‌های وبسایت خویش را در نقشه تارنما وردپرس حق تقدم بندی نمائید. توجه فرمایید صرفا هنگامی از این حق تقدم بندی به کارگیری گردد که در نصیب Post Priority، مورد ای را که سفارش کردیم را تعیین کرده باشید.

بعد از کامل شدن پیکربندی روی Update Options کلیک فرمائید. اما چنانچه رغبت داشتید پیکربندی پیش فرض برای شما اعمال خواهد شد، روی مورد Reset options کلیک فرمایید.
با اضافه‌کردن sitemap.xml به انتها دامنه وب سایت خویش، نقشه‌ تارنما را مشاهده خواهید کرد: domain.com/sitemap.xml





:: برچسب‌ها: سئو سايت ,
:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: